نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد.
نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با موضوع ارائه نظریه« هرم روانی؛ مبنایی برای نظریه مند سازی فرایند تربیت» برگزار شد.
نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با موضوع ارائه نظریه« هرم روانی؛ مبنایی برای نظریه مند سازی فرایند تربیت» برگزار شد.
این نشست علمی و تخصّصی با حضور جناب آقای دکتر عباسعلی شاملی، ارائه دهنده نظریه، جناب آقای دکتر فخاری،ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، جناب حجه الاسلام والمسلمین دهقانی و جمعی از اساتید و فرهیختگان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه استان در تاریخ سه شنبه 19 دیماه 1396 در قالب «اوّلین نشست از سلسله نشست های علوم انسانی در مسیر تحوّل» به همت دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد.
دورنمای نظریه روان شناختی هرم روان آدمی
دکتر شاملی در توصیفی علمی و دقیق، تربیت و اخلاق عملی را همان مدیریت و مهندسی نفس آدمیان و هدایت آن به قله کمال و خودبسندگی می دانند. این مهم ترین پدیده زندگی بشر نیازمند نظریه ای علمی و توجیه گر است که اقدامات تربیتی و اخلاقی ما را قانونی و هنجارمند گرداند. نظریه هرم روانی آدمی، اقدامی نخسین در این راستا است. در نظریه روان شناختیِ اسلامیِ هرم روان آدمیِ عرضه شده از سوی استاد علامه مصباح یزدی که مبتنی بر تحلیل های درون نگرانه و بهره گیری از یافته های علم النفس اسلامی و مشاوره با برخی از کریمه های قرآنی است، نفس آدمیان بسان هرمی سه بعدی فرض شده است. نقطه رأس این هرم، نشان دهنده نقطه وحدت و همگرایی نگرش ها، گرایش ها، انگیزشها، کوششها، و داشتههای (نقطه هم گرایی علم، قدرت و محبت) نفس است. از این نقطه، شوون، گرایشها، توانش ها و رفتارهای درونی و بیرونی گوناگونی ظهور پیدا میکنند.
در سطوح این هِرم، سه سطح معرفت، قدرت و محبت، بروز یافته است. سطح اول در بردارنده، بعد اول یعنی معرفت، و سطح دوم حاوی بعد دوم یعنی قدرت (توانایی انجام کارها) و سرانجام سطح سوم، همآغوش با بعد سومی به نام محبت است. تشبیه نفس آدمی به هرم برای این است که نقطه رأس آن نشانگر مقام وحدت نفس (رأس هرم) و سطوح و ابعاد سه گانه آن، بیانی از مقام کثرت و فراوانی قوای نفس و درهمتنیدگی آن با مقام وحدت است. بازشناسی این هرم و اقدام آموزشی و پرورشی بر اساس یافته های این نظریه می تواند معلمان و مربیان را یاری دهد که در فرایند اقدامات خود بی هراس و مطمئن به هدایت و راهنمایی متربیان و فراگیرندگان بپردازند. توجه به روان بنه های گرایشی و انگیزشی و آگاهی از داشته های و یافته های نفس آدمی در فرایند رشد شخصیت مبنای علمی و کارشناختی در سرمایه گذاری های آموزشی و پرورشی است.
ارائه نظریه و هم اندیشی و گفتگو
بخش هایی از نظریه فوق در نشستی صمیمانه توسط استاد محترم مرور و بازخوانی شده و توسّط حاضران مورد بررسی، نقد و گفتگوی جدّی قرار گرفت. طرح دیدگاه ها ، پرسش ها و گفتگوهای علمی قابل توجّه و پاسخگویی منصفانه و توام با سعه صدر ارائه دهنده نظریه، از نقاط برجسته در این نشست هم اندیشی بود.
شایان ذکر است که دوّمین نشست ارائه نظریه مذکور به زودی و با حضور جناب آقای دکتر شاملی برگزار خواهد شد.