نخستین جلسه طرح ((آوای معلمی)) با استقبال پرشور معلمان و دانشجومعلمان و با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان و رئیس دانشگاه فرهنگیان استان در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) پردیس شهید باهنر مرکزی برگزار گردید.
اولین جلسه از سلسله نشستهای طرح «آوای معلمی» روز دوشنبه ۲۵ فروردینماه ۱۴۰۳، با حضور مسئولان ارشد آموزش وپرورش، استادان دانشگاه فرهنگیان و جمعی از معلمان پیشکسوت در سالن اجتماعات امام خمینی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک برگزار شد. این طرح با هدف اشتراک گذاری تجربیات عملی معلمان و تقویت همکاری های پژوهشی در راستای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش طراحی شده است.
دکتر مقدسی، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در ابتدای این مراسم با اشاره به نقش محوری دانشگاه فرهنگیان در تربیت نیروی انسانی کارآمد، بر لزوم گسترش فعالیتهای این دانشگاه مطابق سند تحول بنیادین تأکید کرد:
معلمان امروز، معماران فردای این سرزمین اند. دانشگاه فرهنگیان موظف است با ایجاد پلهای ارتباطی بین استادان و معلمان، بستری برای همفکری و انتقال تجربه های ناب آموزشی فراهم کند. این همگرایی، سنگ بنای تحقق اهداف سند تحول بنیادین است
دکتر الحسینی، دبیر اجرایی طرح آوای معلمی، نیز با تشریح جزئیات شیوه نامه این طرح، از استقبال چشمگیر معلمان خبر داد و افزود:
تاکنون ۱۹۲ معلم از سراسر کشور در سامانه آوای معلمی ثبت نام کرده اند تا تجربیات خود را در جلسات آتی ارائه دهند. مستندسازی این تجربه ها نه تنها به غنای پژوهش های آموزشی کمک می کند، بلکه الگوهای عملی برای معلمان جوانتر خواهد ساخت
دکتر علیرضا فقیهی، سخنران ویژه این جلسه، با مرور خاطرات سالهای اولیه تدریس خود در مدارس ایران و تجربیات بین المللی اش در کشورهای مختلف، بر اهمیت تلفیق روشهای نوین جهانی با بستر فرهنگی ایران تأکید کرد:
در مدارس آلمان، خلاقیت دانش آموزان با ابزارهای فناورانه شکوفا میشود، اما نباید فراموش کنیم که هویت فرهنگی ما نیز ظرفیت های بینظیری برای تربیت نسل آینده دارد. معلم موفق کسی است که این دو بال را همزمان تقویت کند
وی همچنین با اشاره به چالش های تدریس در مناطق محروم، لزوم توجه به «عدالت آموزشی» و «حمایت از معلمان مناطق دوردست» را یادآور شد.
بر اساس اعلام دبیرخانه طرح آوای معلمی، جلسات بعدی این طرح به صورت ماهانه و با محوریت موضوعاتی چون «خلاقیت در ارزشیابی»، «آموزش ترکیبی» و «مدیریت بحران در کلاس» برگزار خواهد شد. همچنین قرار است تجربه های ارائه شده در قالب کتابچه ای پژوهشی منتشر و در اختیار تمامی مدارس کشور قرار گیرد.