در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد:
دومین همایش ملی نقش نظام دانشگاهی در جهاد تببین
دومین همایش نقش نظام دانشگاهی در جهاد تبیین در دانشگاه فرهنگیان اراک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، دومین همایش ملی نقش دنظام دانشگاهی در جهاد تبیین با حضور حجت السلام مجتهدزاده روز دوشنبه 7 خردادماه 1402 در پردیس شهیدباهنر برگزار شد.
علی مقدسی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان گفت: بین گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان غربی تقابل وجود دارد و تمدن غرب نمی توانست این تقابل را تحمل کند و یک فضایی را ایجاد کرد تا این گفتمان را به انزوا و نابودی بکشاند
وی افزود: یکی از اقدامات دشمن جنگ سخت بود در جنگ سخت دشمن قابل دیدن است و به تعبیر بنده اخرین میخی که بر تابوت جنگ سرد زده شد، عملیات وعده صادق بود که جمهوری اسلامی ایران انجام داد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: بعد ازجنگ سخت، دشمن به سمت جنگ نرم و جنگ ترکیبی و شناختی رفت. مشکل این نوع جنگ ها این است که برای همه انسان ها قابل درک نیست.ضرورت مقابله با جنگ نرم برای همه قابل فهم نیست چون مرز این جنگ فکرها، اعتقادات و نگرش ها است اگر میخواهید با این جنگ مقابله کنید تنها راه آن اقناع سازی، تبیین و روشن گری است
مقدسی با اشاره به ساحت های مختلف در سند تحول بنیادین گفت: که تنها راه آموزش برخی ساحت ها ازجمله ساحت اعتقادی سیاسی جهاد تبیین است و یکی از وظایف ذاتی دانشگاه فرهنگیان گفتمان سازی و تبیین است
وی در ادامه سخنان خود به بیان دستاوردها و خدمات رئیس جمهورشهید آیت ا.. رئیسی پرداخت.
حجت الاسلام نورمحمدی مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان استان با اشاره به شهادت رئیس جمهور گفت: خدا انتخاب گر است و انتخابی می خرد ولی هرکسی را انتخاب نمی کند و باید شرایط حاصل شود.
وی با اشاره به ایه 112 سوره توبه گفت: خدا برای انتخاب انسان ها سه شرط را بیان می کند؛ اولین شرط اتصال عمیق انسان با خدا است، دومین شرط انجام وظایف اجتماعی و شرط سوم حفاظت از حد و حدود الهی است
وی دلیل تعریف از رئیسی را ارائه یک الگوی مدیر تراز انقلابی دانست و وظیفه معلمان را معرفی مدیرانی مانند شهید رئیسی به دانش آموزان عنوان کرد.
حجت السلام مجتهد زاده در این همایش، با بیان اینکه روش تربیتی غربگرایی در تلاش برای ایجاد تقابل با آموزههای بومی و اسلامی است، گفت: راهکار مقابله با فرهنگ غرب جهاد تبیین است و معلمان در این زمینه نقش جدی دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ابزار تقابل غرب رسانه هاست، افزود: باید از همان ابزاری که برای ضربه زدن استفاده میشود، برای پاسخ استفاده کرد و در این عرصه از فضای رسانهای و مجازی باید مدد گرفت.
او تولید محتوا در شبکههای اجتماعی را مکمل حضور در فضای مجازی دانست و گفت: هر معلمی باید با ایجاد صفحهای در فضای مجازی باید به جهاد تبیین بپردازد و معلمان و نخبگان باید جای سلبریتیهای کنونی را در فضای اجتماعی بگیرند و باید مراقب بود باطل جای حق را نگیرد.
علیرضا حیدری سده دبیر علمی همایش در بخشی از این مراسم گفت: ۱۷۰ مقاله در ۲۰ محور به دبیرخانه همایش ملی نقش نظام دانشگاهی در جهاد تبیین اراک ارسال شد. که 140 مقاله از این تعداد اثر ارسالی با برخورداری از شاخصهای مورد نظر پذیرش شدند.
در ادامه همایش 8 مقاله در سه پنل مختلف ارائه شد و در پایان با ارائه لوح و تندیس از زحمات داوران و عوامل اجرایی تقدیر و تشکر شد.
پیام دکتر بروزیی رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور:
بسم الله الرحمن الرحیم
کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ
این چنین خداوند آیات خود را براى شما تبیین مى کند، شاید که اندیشه کنید.
در ابتدای سخن وظیفه خود می دانم، تا گرامی و زنده نگه بدارم یاد و خاطره سید شهدایِ خدمت جمهور و رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان جناب آقای سید ابراهیم رئیسی را که به واقع خود معلمی خدوم و پشتیبانی دلسوز برای نظام تعلیم و تربیت به ویژه دانشگاه فرهنگیان بود. این شهید بزرگوار در آخرین دیدار در روز معلم در پایان مراسم تجلیل از مقام معلم ،با آن نگاه ویژه به مسئله تربیت معلم تراز انقلاب با برگزاری جلسه ای اختصاصی با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش و تنی چند از مقامات کشوری با تعطیلی جلسات خود در عصر آن روز به بررسی وضعیت این دانشگاه پرداخت و تصمیمات بسیار مهم
و راهگشایی را برای مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش که به واقع به آن اعتقاد داشت گرفت و باقیات الصالحاتی بزرگ از خود بر جای گذاشت. تاکید بر دارا بودن استانداردهای لازم و ویژگیهای ۶ ساحتی تعلیم و تربیت از سوی دانشجویان و اعضای هیات علمی و اختصاص فضای مازاد دستگاههای دولتی در کشور برای پاسخگویی به نیازهای دانشگاه فرهنگیان حاکی از عنایت خاص ایشان به تربیت معلم و از مصادیق بارزی برای آشکار سازی نقش و جایگاه ایشان در انقلاب اسلامی (می باشد).روح مطهر او و همراهانش قرین رحمت الهی باد.
دشمن همواره با تمام ابزارهای رسانه ای خود در جنگی شناختی با درهم آمیختن حق و باطل و ایجاد فضایی غبارآلود و فتنه انگیز، با هدف قرار دادن هویت، اندیشهها و باورهای جوانان در صدد تخریب آنهاست تا به مصداق « زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ» نقاط قوت را ضعف و پلیدی ها را زیبا جلوه دهد و در این کارزار، تبیین درست و صحیح و جهاد تبیین موثرترین سلاحی است که باید آن را جدی گرفت. چنانکه خداوند متعال نیز در قرآن با اشاره به اهمیت
تبیین آن را عامل تقوا، تعقل، تفکر و هدایت انسان ها دانسته است.
اگر امت اسلامی تبیین حضرت امام خمینی (ره) را نمی شنود، این کودکان و زنان فلسطینی اند که باید جهانیان را از خواب غفلت بیدار کرده و پرده از چهره واقعی سردمداران استکبار و ذات ددمنشانه آنان برانداخته و رسوایشان کنند؛ اما به چه قیمتی؟ به قیمت جان و خون ده ها هزار کودک پاک و بیگناه !! پس باید پای در جهادی عاشورایی گذاشت.
چه بسیار انقلابی هایی که در نبود تبیین راه گم کرده و سرباز دشمن شدند و چه انقلاب هایی که در نبود تبیین از مسیر حق خواهی منحرف شده و حتی رهبران و عدالتخواهان واقعی را به انزوا برده و یا بر دار کشاندند و در تاریخ کم نیستند شیخ فضل الله ها.
حضرت امیر(ع) چه زیبا فرموده اند: "کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود، بخوابد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد!».
تبیین یعنی روشنگری و ساده کردن روابط پیچیده، یعنی صاحب الگو و نقشه راه بودن، یعنی استفاده از تجربه زیسته و گنجهای تمدنی، معرفتی، ادبی، فلسفی، هنری و دینی برای حل مسائل مختلف و پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان و دانشجویان؛ در این معنا هدف از جهاد تبیین اتحاد نیروهای علمی آموزشی و تربیتی در جهت غنی سازی تجربه زیسته است تا مبانی معرفتی ما در محیط آموزشی معنا پیدا بکند و در قالب علم و با محتوای نظریه منتشر شود.
از آنجا که بهترین نقطه آغاز هر تحول دانشگاه است، دانشگاه باید با ایجاد فضای گفتگو، مطالعه، نقد و اندیشه تکلیف خود را در این خصوص ادا کرده و زمینه را برای جهاد تبیین فراهم کند و برگزاری چنین همایش ها و جلساتی، ابزارهای رسیدن به این هدف هستند. جا دارد از همه عوامل این همایش به جهت پرداختن به این موضوع بسیار موثر و جدی تشکر و قدردانیکنم.
همچنین تحقق هر تحولی در جامعه از کلاس درس و راهبر آن معلم تربیت یافته در دانشگاه فرهنگیان آغاز
می شود، لذا می توان استادان و معلمان را پیشتازان این عرصه تاثیرگذار دانست و وجود ساحت " تربیت اجتماعی و سیاسی " در سند تحول بنیادین موید اهمیت این مسئله است.
در این مسیر دانشگاه فرهنگیان، مطابق با نقشهی راه ترسیم شده در سندتحول بنیادین و با تکیه بر عقلانیت، تفکر ساختاری استوار و با رویکرد میان رشتهای، میتواند ضمن شناسایی مسائل مهم تربیتی و موانع رسیدن به حیات طیبه در جهت رفع آنها اقدام کند و جهاد تبیین از لوازم اصلی رسیدن به نگرشی کامل نسبت به انقلاب و اسلام است.
با جریان سازی تبیین در دانشگاه و به دنبال آن در مدارس، روشنگری در جامعه اتفاق خواهد افتاد البته نباید از نقش دیگر ارگان ها و سازمان ها غافل شد و تعامل بین دستگاه ها را دست کم گرفت، یکایک انقلابیون نسبت به این امر مهم وظیفه دارند.
حسن ختام عرایض خود را به فرموده ای از رهبر حکیم و فرزانهی انقلاب اختصاص می دهم که
فرمودند : "شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی را روایت نکنید -که متأسّفانه نکردیم- دشمن روایت میکند و کرده؛ دشمن روایت کرده، باروایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفهی جوانهای ما است.(1400,09,21)»