مدیریت امور پردیس های استان مرکزی

در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد

چهارمین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی در آموزش راهنمایی و مشاوره

چهارمین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی در آموزش راهنمایی و مشاوره اسفندماه 1401 در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، چهارمین همایش ملی دانش-موضوعی تربیتی در آموزش راهنمایی و مشاوره با حضور احمد به پژوه عضو هیات علمی دانشگاه تهران، معصومه منقبتی کارشناس مسئول اداره پشتیبانی و تولید دانش بومی سازمان مرکزی، افضلی کارشناس مسئول اداره کل برنامه ریزی پژوهشی و سایر مسئولین روز یکشنبه 14 اسفند در سالن اجتماعات پردیس شهید باهنر برگزار شد.

رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در پیام تصویری گفت: معماری کلان تربیت معلم یک چهارضلعی شامل CK,GK,PK و PCK است. CK دانش موضوعی و دانش محتوایی است که همان رشته ی تخصصی دانشجویان است. GK دروس عمومی است. اما PK و PCK بسیار مهم هستند و اساسا این دروس دانشگاه فرهنگیان را از سایر دانشگاه ها متمایز می کند.

وی در ادامه افزود: ما در دروس GK قطعا مزیت رقابتی با سایر  دانشگاه ها را نداریم و دانشگاه های برتر خیلی از ما بالاتر هستند. در دروس PK و PCK ما متمایز می شویم اساسا این جاست که ما را در یک مزیت رقابتی با سایر دانشگاه ها قرار می دهد در دروس دانش موضوعی محتوا ما از دانشگاه های دیگر برتر هستیم و آن هم به خاطر تجربه ی انباشته ای است که در این دانشگاه وجود دارد اما دروس PCK چندان جدی گرفته نشده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور اظهار داشت: همایش های PCK می توانند مسیر را متحول کنند. خروجی آن ها باید طوری باشد که در هر درسی که این همایش ها برگزار می شود بتوانیم مجموعه ای از راهکارها، راهبردها، فنون و روش های تدریس ارائه کنیم که به تقویت آموزش در آن درس منتهی شود

صحرایی رشته ی راهنمایی و مشاوره را یکی از مهمترین رشته های دانشگاه فرهنگیان دانست و افزود: دانشجو معلمان ما خیلی از مواقع توقعاتی از ما دارند که نه در سرفصل ما و نه در بیان ما است و همین وضع را در مدارس می بینیم. معلمان ارتباط کافی به لحاظ ذهنی، شناختی و عاطفی نمی توانند با دانش آموزان برقرار کنند و شاهد وقوع یک گسست هستیم یک گسست نسلی که از لحاظ شناختی و ادراکی معلمان دانش آموزان را خوب درک نمی کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: اساسا معلمان زبان دانش آموزان را به خوبی متوجه نمی شوند معلمان در بسیاری از موارد برده ی محتوای آموزشی شده اند. امروز ما شاهد نسلی هستیم که به راحتی هر حرفی را نمی پذیرند و پر از ابهام و مسئله است و همایش راهنمایی و مشاوره باید به این برسد که چگونه با نسل جدید ارتباط برقرار کنیم چگونه می توانیم خلا عاطفی بین خود و دانش آموزان نسل را بر طرف کنیم چگونه می توانیم او را درک کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در پایان سخنان خود گفت: شیوه های سنتی راهنمایی و مشاوره تا حد قابل توجهی باید متحول بشوند زبان کودکان را تا حد قابل توجهی قابل فهم باید کرد و این ها کاری است که از  همایش مشاوره انتظار می رود. امیداوریم خروجی همایش این باشد که ما چه تحولاتی در برنامه درسی و نحوه اجرا در امر راهنمایی و  مشاوره در سراسر کشور ایجاد کنیم.

مجتبی حیدری سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در این همایش ملی ضمن تشکر از حمایت های رئیس دانشگاه و معاونت پژوهشی گفت : شاهد برگزاری چهارمین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی در راهنمایی و مشاوره هستیم امیداوریم دستاوردهای این همایش بتواند در ارتقای رشته مشاوره تاثیرگذار باشد

وی افرود: از منظر حرفه ای و دیدگاه صاحب نظران تعلیم و تربیت معلمی یک حرفه و دارای تکنیک های خاصی است هر کس دانش داشته باشد نمی تواند معلم آن دانش باشد مگر اینکه اجزا و عناصر که هیبت کلی معلمی را تشکیل می دهند و با هم ارتباط دارند در کنار هم قرار بگیرند تا به مفهوم معلم دست پیدا کنند

حیدری اظهار داشت: در حوزه معلمی یک معلم باید در خودش شایستگی ها و ویژگی ها و مهارت هایی را که باهم ارتباط دارند را رشد  بدهند که این مهارت و اجزا دانش تخصصی، دانش تربیتی و دانش عمومی است که این سه دانش به عنوان عناصر و اجزای حرفه معلمی مانند نخ تسبیح در قالب دانش موضوعی تربیتی به هم متصل می شوند و میتوانند معلمی را که توانایی  تدریس در کلاس داشته باشد بسازد و تحویل آموزش و پرورش دهد

وی در اخر افزود: اینکه در سراسر کشور شاهد برگزاری همایش PCK هستیم نشان دهنده ی وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه های دیگر است.

در ادامه همایش احمد به پژوه عضوهیات علمی دانشگاه تهران  به بیان اهمیت رشته مشاوره پرداخت.

مجتبی محمدی جلالی دبیر علمی همایش در این مراسم گفت: از مجموع 99 مقاله دریافتی، با نظر داوران 38 مقاله مورد تایید نهایی قرار گرفت که از این تعداد 12 مقاله جهت ارائه ی شفاهی و 26 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شدند

همچنین بهروز قلائی دبیر اجرایی همایش با اشاره به مراحل دریافت اخذ مجوز isc  گفت: سی دی و کتابچه مجموعه مقالات به چاپ رسیده و مقالات به زودی در سامانه isc نمایه می گردد.

مقالات در دو پنل به شرح زیر ارائه شد:

چالش ها و فرصتهای دوره کارورزی رشته راهنمایی و مشاوره از منظر دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان؛ رقیه علائی

بررسی تجارب زیسته مشاوران مدارس شهر اراک از هدایت تحصیلی دانش آموزان؛ کتایون حمیدی زاده

اصول و مبانی اخلاق تدریس و مشاوره در اسلام و نقش آن در ناهنجاریها با رویکرد اخلاق کاربردی؛ علی پیرهادی

مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای خودنظم دهی بر مولفه های ارتقا دهنده سلامت تحصیلی؛ امین آهنگرانی فراهانی

تسهیل یادگیری درس آداب و مهارتهای زندگی رسانه ای کتاب تفکر و سبک زندگی؛ حسنی ابوالمحمدی

بررسی نقش مشاوره ای معلم؛ جواد ولی زاده

شناسایی چالش های برنامه کارآموزی از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان؛  فاطمه عموجانی

کج فهمی رایج در آموزش و کاربرد راهنمایی و مشاوره؛ مهرداد دست رس

در پایان همایش با اهدای لوح از ارائه دهندگان، داوران و عوامل اجرایی تقدیر شد.