حال خوش کتاب و حالِ خوش با کتاب
تجربه ی خواندنی از تلفیق کلاس درس مبانی آموزش و پرورش ابتدایی با کتابخوانی توسط حسین مولوی مدرس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
اینجا سالن کنفرانس دانشگاه فرهنگیان اراک هست. کنفرانسی با حضور ۸۰ دانشجو و با موضوعی متفاوت.
امسال برای دو کلاس، درس مبانی آموزش و پرورش ابتدایی تدریس می کردم. به لطف خداوند در این کلاس ها علاوه بر موضوع اصلی درس، با کمک دانشجویان کتاب را به عنوان گفتمان غالب جلسات درسی در آوردیم.
می شد این ساعت را به کسل ترین ساعت تبدیل کرد اما با استفاده از ظرفیت های متنوع موجود در کتاب های غیر درسی کلاس فعال شد.
فکر می کنم به ۸۰ درصد اهداف از پیش تعیین شده رسیدیم.
۱. ترس دانشجویان از کتابخوانی ریخته شد. دانشجویانی که چند سال تحت فشار پدیده کنکور از کتابخوانی دور بوده اند.
۲. در ۱۲ جلسه درسی تقریبا ۱۰ کتاب غیر درسی معرفی شد و صحبت از کتاب به عنوان یکی از اصلی ترین اختراعات بشر به عنوان گفتمان غالب در آمد.
۳. هر دانشجو یک کتاب را خواند و کتاب را به دوستانشان معرفی کردند. به نظر من بدون هیچ هزینه ای گفتمان این دانشجویان با دوستان و خانواده معطوف به کتاب شد. دانشجویی گفت : " کتاب کشتی پهلو گرفته را خودم خواندم، پدرم هم خواند " و من فکر می کنم این جریان معرفی کتاب ادامه پیدا خواهد کرد.
۴. بدون هیچ هزینه و تبلیغی یک همایش ویژه کتاب و اختتامیه کتابخوانی برگزار کردیم. در همایشی که همه شرکت کنندگان سهیم در محتوای همایش بودند.
در پایان ، جشن کتابخوان شدن را با شیرینی ، شیرین کردیم و در جوار شهید گمنام عکس یادگاری متبرک گرفتیم.
به نظر من کلاس درس مبانی آموزش و پرورش ابتدایی با کتاب غنی سازی شد.