اولین شماره فصلنامه علمی تخصصی مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه) منتشر شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، اولین شماره فصلنامه علمی تخصصی مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه) منتشر شد .
به بهانه انتشار اولین شماره نشریه (سخن سردبیر) :
باسمه تعالی
در جهان معاصر پرداختن به مطالعات تطبیقی با هدف درک تحوالت، نوآوری ها و راهبردهای آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان، یکی از مهمترین رویکردهای جهانی شدن است. این امر از این حقیقت ناشی می شود که مطالعات تطبیقی ادراک ما را از پدیده های آموزشی فراتر از مرزهای ملی رهنمون و نگاه و اندیشة سیاستگذاران آموزشی را به فراسوی معطوف می کنند. نکتة دیگر اینکه، وجود چالش ها و مسائل مشترک در آموزش و پرورش کشورها در جهان، الزام به تبادل تجربیات با رویکرد مطالعات تطبیقی را به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است. همین امر باعث شده است تاکشورهای زیادی به مدد دانش مطالعات تطبیقی، در دهه های اخیر بتوانند مسیر توسعة پایدار را با سرعت بیشتر و در زمان کمتری طی کنند. علاوه براین ها، این شاخه از دانش که از ماهیتی میان رشته ای و ویژگی انعطاف پذیر برخوردار است، به برنامه ریزان آموزشی کمک می کند تا بین المللی بیندیشند و محلی عمل کنند. نکتة پایانی اینکه، این حوزه از علم به ما یاد می دهد که سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی در سایر کشورها چگونه به حل چالش ها و مسائل آموزشی می پردازند، وجوه افتراق و اشتراک نظام های آموزشی کدامند و از این تجربیات چگونه می توان به نحو مطلوب در حل چالش ها و مسائل آموزش و پرورش خود کمک گرفت. با وجود اهمیت و ضرورت انکارناپذیر مطالعات تطبیقی، شواهد نشان می دهد کتاب ها، فصلنامه ها، نشریه ها و مقالات اندکی در این زمینه وجود دارد. در این راستا، انتشار اولین شمارة دوفصلنامة مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوشنامة بین الملل) را که حاصل همکاری معاونت محترم پژوهش، مدیر مسئول و تلاش مجدانة سایر عزیزان است، حضور همة همکاران عزیز، فرهیخته و علاقه مندان تقدیم می دارم. انتشار اولین شماره هرچند کمی با تأخیر، مصادف با هفتة پژوهش شده است. این حسن تصادف را به فال نیک می گیریم، بیشتر از این جهت که این نهال نوپای علمی با حضور در خیل فراوان فصلنامه ها و نشریه های دانشگاه فرهنگیان که طی حیات کوتاه ده سالة خود رشد کمی و توسعة کیفی قابل ملاحظه ای داشته اند که این خود نشان از اراده راسخ دانشگاه فرهنگیان در تلاش برای دستیابی به مرجعیت علمی و عملی در حوزه تربیت معلم است، بتواند بخشی از هویت دانشگاه تربیت معلم فرهنگیان را به جامعة علمی و دانشگاهی داخل وخارج کشور معرفی کند.امید است به مدد لطف بیکران حضرت حق تعالی، مساعدت و همکاری دانش پژوهان و علاقه مندان به این شاخه از معرفت بشری در آیندة نزدیک شاهد رشد و توسعة این دوفصلنامه باشیم و بتوانیم بخشی از این خلا موجود را پرکنیم. درپایان، فرصت را مغتم شمرده و از همة اساتید و پژوهشگران محترم در حیطة آموزش و پرورش و تربیت معلم برای ارسال نتایج و پژوهش های خود به منظور چاپ در این دوفصلنامه دعوت به عمل می آید و از همة نویسندگان و خوانندگان فرهیخته دعوت میکنم در شماره های بعد همراه و هم اندیشه ما باشند و نظراتشان را در ارتقای این دوفصلنامه در اختیار ما قرار دهند.
- خسرو نظری
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان تهران