مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت:
افزایش درصد تاثیر دروس عمومی برای سنجش ورود متقاضیان به دانشگاه
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از افزایش درصد تاثیر دروس عمومی برای سنجش ورود متقاضیان به دانشگاه خبر داد و گفت: سهم دروس عمومی در این حوزه به ۳۰ درصد خواهد رسید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی، همایش دانش افزایی مدیران متوسطه دوم با محوریت توسعه و ارتقای مدیریت و بررسی تغییرات صورت گرفته در کنکور سراسری به همت سرگروه های مدیران متوسطه، اداره تکنولوژی موزشی اداره کل آموزش و پرورش و همکاری دانشگاه فرهنگیان استان با حضور عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، احمدرضا نوزانی مدیرکل آموزش و پرورش، مجتبی حیدری سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان و مدیران مدارس متوسطه دوم نظری 28 آذرماه در محل پردیس شهید باهنر اراک برگزار شد.
عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش پرورش اظهار کرد: در سال های متمادی که در بخش های مختلف خدمت کردهام عامل موفقیت بسیاری از مدیران را تمرکز در سه موضوع در اجرای برنامه های آنها دیدم.
وی با بیان اینکه اولین نکته داشتن باور و بصیرت نسبت به برنامه است. مدیران اگر می خواهند برنامه ای را اجرا کنند اول باید خودشان به باور و بصیرت لازم درخصوص آن برنامه برسند، گفت: نکته دوم شناسایی ذینفعان و ارتقاء صلاحیت های حرفه ای است به این معنا که اگر طرحی یا برنامه ای به منطقه آمد، باید ذینفعان آن برنامه را شناسایی کرده و صلاحیت حرفه ای آنها را ارتقا بخشیم. نکته سوم نیز ایجاد بسترها و زمینه های لازم برای اجرای برنامه است چراکه ما به هیچ وجه نمی توانیم بدون امکانات و بسترهای مورد نیاز، برنامه های لازم را اجرایی کنیم .
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مدیران در برخورد با مسائل به ۴ گروه تقسیم می شوند. اولین گروه مدیران اجتناب کننده از مسائل هستند که مسائل را انکار میکنند و با این رویکرد سازمان خود را به نابودی میکشند. گروه دوم مدیران نظاره کننده به مسئله هستند که با مسائل خو میگیرند و به آنها عادت میکنند و مسائل در محیط کاری آنها عادی میشود، گروه سوم مدیران حل کننده مسائل هستند که مهارت لازم را برای حل مسئله دارند، البته علمای تعلیم و تربیت میگویند این دسته از مدیران با اینکه مسئله را حل میکنند ولی به درد تعالی سازمانی نمیخورند چرا که این دسته منتظر ایجاد مسئله هستند.
سلطانیان ادامه داد: گروه چهارم مدیران مسئله یاب هستند یعنی قبل از اینکه مسئله ای در سازمان آنها اتفاق بیفتد آن را شناسایی و از بروز مسئله جلوگیری میکنند که این مدیران، مدیران تحولگرا هستند
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش به اهم نکات اجرایی در مدارس پرداخت و تصریح کرد: از مهمترین نکات اجرایی، برنامه ریزی دقیق برای ارتقای کیفیت آموزشی و جبران افت تحصیلی، استفاده مطلوب دانش آموزان مدارس از محتوای تولید شده در طرح پویش جهادی علمی، تمرکز بر اجرای مطلوب برنامه مصوب درسی و استفاده از ظرفیت موجود در اساسنامه ها و آیین نامه های اجرایی است.
سلطانیان در ادامه با بیان اینکه با توجه به آمار، در استان مرکزی جلوی افزایش بی رویه تعداد دانش آموزان تجربی گرفته شده است که باعث خشنودی است، اظهار کرد: در این استان در سال تحصیلی جاری در رشته ریاضی ۱۶۹۴ نفر معادل ۱۷ درصد، در رشته تجربی ۳۸۴۲ نفر معادل ۳۸ درصد، در رشته انسانی ۴۲۵۹ نفر معادل ۴۳ درصد و در رشته معارف اسلامی ۱۰۲ نفر معادل یک درصد دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوم متوسطه نظری در کشور ۸۰ درصد و در استان مرکزی ۸۶ درصد است که نشان می دهد که تعداد بازماندگان از تحصیل در این استان کمتر از میانگین کشوری است و اتفاق بسیار مثبتی است.
سلطانیان تصریح کرد: آمار ترک تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مدارس دوره اول و دوم متوسطه استان مرکزی ۴۰۱۵ نفر است که این موضوع باید در کمیته های تخصصی پیگیری شود. این افراد کسانی هستند که در سال تحصیلی گذشته در مدارس استان مشغول به تحصیل بوده اند اما در سال جاری برای تحصیل ثبت نام نکرده اند.
سلطانیان در رابطه با عملکرد دانش آموزان استان مرکزی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: از مجموع ۲۶۴۳۰ نفر شرکت کننده در آزمون سراسری از استان مرکزی، ۸۵۱۴ نفر در دانشگاه ها پذیرفته شده اند که از این لحاظ استان مرکزی رتبه یازدهم را در کشور کسب کرده است .
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه به توضیح سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: فرآیند ورود متقاضیان به دانشگاه ها از طریق مجموع نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی انجام می شود .
وی ادامه داد: سابقه تحصیلی شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی است که امتحانات آن به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشد. همچنین آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه است که سوالات بر اساس کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش طرح می شود .
سلطانیان اضافه کرد: نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس اختصاصی در هر گروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال، دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفا برای همان گروه آزمایشی معتبر است .
وی افزود: همچنین نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی در امتحانات نهایی دانش آموزان است.
سلطانیان درباره سهم دروس عمومی و تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی تصریح کرد: در کنکور سال ۱۴۰۲ سهم دروس عمومی ۲۶ درصد و دروس تخصصی ۱۴ درصد است که مجموعا ۴۰ درصد با تاثیر قطعی است. در کنکور سال ۱۴۰۳ سهم دروس عمومی ۲۸ درصد و دروس تخصصی ۲۲ درصد است که مجموعا ۵۰ درصد با تاثیر قطعی است. در کنکور سال تحصیلی ۱۴۰۳ و بعد از آن سهم دروس عمومی ۳۰ درصد و دروس تخصصی ۳۰ درصد است که مجموعا ۶۰ درصد با تاثیر قطعی است .
وی افزود: برخلاف تصور عموم، ما درصد تاثیر دروس عمومی را برای سنجش ورود متقاضیان به دانشگاه تقویت کردیم طوری که قبلا سهم دروس عمومی در آزمون سراسری به ۲۰ درصد هم نمی رسید ولی اکنون که به امتحانات نهایی منتقل شده است، سهم دروس عمومی به ۳۰ درصد خواهد رسید .
سلطانیان با بیان اینکه تمامی افراد به منظور ارتقای سوابق تحصیلی تنها یک بار حق ترمیم نمره دارند اضافه کرد: اگر فردی مثلا دارای دیپلم تجربی باشد و بخواهد در آزمون اختصاصی رشته ای دیگر شرکت کند باید در امتحانات نهایی دروس تخصصی آن رشته برای خود سابقه تحصیلی ایجاد کند.
احمد رضا نوازنی مدیرکل آموزش و پرورش استان در این همایش با اشاره بر ضرورت بروز رسانی و اصلاح شیوهها و تکنیکها اظهار داشت: باید اصول و مبانی رعایت شود.
وی با اشاره به اینکه هر انسانی نیازمند یک الگو است در حکومت اسلامی پیامبر اکرم (ص) بهترین الگو است، افزود: منش پیامبر گرامی اسلام باید سرلوحه مدیران در مدارس باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: خانواده، نظام تعلیم و تربیت و جامعه نسبت به تربیت فرزندان کوتاهی و سهل انگاری کرده اند و شرایط حاکم بر جامعه امروزی نتیجه این سهل انگاری در توجه به دغدغهها و آموزش فرزندانمان است.
نوازنی با بیان اینکه در گزینش مدیران باید بصیرت مورد توجه باشد، گفت: بصیرت و صبر مؤلفه اصلی در گزینش مدیران است، در گزینش مدیران باید در این موارد دقت کنیم. باید نگاه کنیم ببینیم مدیران دهه شصت چه سختی هایی کشیده اند و از آنها الگو بگیریم. ما باید تلاش کنیم دین خود را به جمهوری اسلامی ادا کنیم که لازمه آن صبر و بصیرت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: شیوهها در مدیریت باید همواره به روز باشد ولی اصول و مبانی هیچگاه تغییر نمی کند و ثابت هستند.
نوازنی خاطر نشان کرد: اصول و مبانی در مدیریت باید ثابت باشد ولی روشها و تاکتیکها باید متغیر و به روز شوند. گاهی شاید جوانان آنطور که شاید و باید حق ادب را رعایت نکنند ولی وظیفه ماست که آنها را با روش های مختلفی هدایت و راهنمایی کنیم .