مدیریت امور پردیس های استان مرکزی

در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد:

اولین همایش ملی نقش دانشگاه فرهنگیان در جهاد تببین

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، اولین همایش ملی نقش دانشگاه فرهنگیان در جهاد تبیین با حضور حجت السلام ذوعلم رئیس  اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب روز چهارشنبه 23 آذرماه در پردیس زینب کبری(س) برگزار شد.

رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور در اولین همایش جهاد تبیین در استان مرکزی در پیام تصویری گفت: معلم کارش روشنایی بخشی و نشان دادن حق و حقیقت است چون جهل اساس هر شری است. لذا هرکسی که به این امر اهتمام دارد معلم است.

وی امر تبیین را یک امری معلمانه، مومنانه و پیامبر گونه دانست و افزود: امروز در دنیای زندگی می کنیم که طبق اسناد، نظریه ها و همه ی یافته های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی؛ دنیای پیچیدگی و در هم تنیدگی است. در این دنیای پیچیدگی ها و در هم تنیدگی ها پیدا کردن حق و حقیقت کار راحتی نیست خصوصا اگر رسانه هم رسانه ی شیطان صفت و عنکبوتی باشد.

صحرای اضافه کرد: پیدا کردن حق و حقیقت در سال 61 هجری هم کار راحتی نبود. امروز که رسانه ها تعدادشان آنقدر زیاد است که قابل شناسایی نیست. جوان امروز ما سرگردان در این دنیای آلوده اطلاعاتی است و نیاز به راهنمایی و دستگیری دارد.

رئیس  دانشگاه فرهنگیان کشور اظهار داشت: امروز هر جوان ما یک خبرگزاری در جیب دارد و پیدا کردن حق و حقیقت کار بسیار دشواری است و اگر ما معلمان مشعل هدایت در دست نگیریم تردید نکنید که رسانه ها افراد را منحرف خواهند کرد. امروز مصداق کامل خیر و شر را می بینیم شر که مصداق آن امریکا است با هرچه در توان دارد به میدان آمده، زر و زور و تزویر همه دست در دست هم در مقابل اسلام و مردم سالاری دینی ایستاده اند.

وی با اشاره به اینکه تبیین کردن امروز کاری است پیامبرگونه و هرکسی در امر تبیین کاری کند حتما برگزیده خاص خداست گفت: خوشحالم که دانشگاه فرهنگیان با بضاعت کم در امر تبیین کوشیده و امیدوارم که در تمام دانشگاه جاری باشد تا ما بتوانیم معلمانی تربیت کنیم که خود اهل تبیین باشند و نسبت به آگاهی دانشجو معلمان اهتمام بورزید و متناسب با نیازهای امروز آن ها را مجهز کنید.

حجت اسلام ذو علم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در این همایش به تشریح جهاد تبیین پرداخت و گفت:در واژه ی جهاد تبیین سه عنصر وجود دارد. عنصر اول سخت بودن و نیاز به تلاش جدی در جهاد است همان گونه که در دفاع مقدس حضور در جبهه جهاد تلقی می شود و دشوار و سخت بود. عنصر دوم جهاد در برابر دشمنان است یعنی دو جبهه حق  و باطل در مقابل هم قرار دارند دشمن در مقاطع مختلف به روش های مختلف دشمنی خود را نشان می دهد و ما نباید فریب بخوریم. دشمنی فقط نظامی، اقتصادی نیست دشمن در روزگار ما به خاطر موفقیت و پیروزی گفتمان انقلاب در حال پیشرفت است توانمندی ذهنی خود را در یک جنگ ترکیبی به کار گرفته است جنگ رسانه ای، اقتصادی ، سیاسی. عنصر سوم جهادی جهاد است که در راه خدا باشد فی سبیل الله بودن مبتنی بر یک باور توحیدی عمیق در جهت جلب رضایت خداوند متعال جمع این سه عنصر می شود جهاد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تببین هم یعنی روشنگری گفت: اساسا حرکت اسلام بر اساس تبیین بوده است یکی از اسامی قرآن کریم بیان است یعنی روشنگری ارائه دهندی روشنی و بصیرت. اگر رهبر انقلاب این بحث را مطرح می کند این بحث یک ریشه اساسی در ادبیات دینی و فرهنگ اسلامی ما دارد. پیامبران، ائمه در مقام تبیین بودند و خود انقلاب اسلامی بر اساس یک تبیین شکل گرفت

ذو علم بیان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب اندیشه ای بوده و هست . بوده به خاطر اینکه رویداد 22 بهمن بعد از یک فرایند طولانی، سه چهار دهه تلاش فکری و فرهنگی به ثمر نشست و هست به این معنی که امروز هم اگر انقلاب اسلامی صحبتی برای گفتن دارد به خاطر بنیه فکری، فلسفی و اندیشه ای است.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در ادامه گفت: اولین عنصر برای حضور در جهاد تبیین مجهز شدن به اندیشه ناب انقلاب اسلامی است. شعار زدگی جهاد تبیین نخواهد شد. شناخت نقاط ابهام و روشنگری به گونه ای که افراد جامعه قانع شوند هر انسانی بر اساس فطرت مدافع حق آزادی، معنوی است.

وی با اشاره به اینکه جهادتبیین یک راهبرد اساسی برای حرکت جمعی، آگاهانه مردم سالارانه پیشرفت گرا است گفت: جهاد تبیین حرکت است و اساسا بدون یک حرکت جمعی اتفاقی رخ  نمی دهد البته حرکت جمعی و اگاهانه.  رهبران حق و انسان های حق مدار هرگز حرکت خود را تابع حرکت دیگران قرار نمی دهند زیرا در اسلام هیچ حرکت چشم و گوش بسته ای تایید نمی شود و در نزد خدای متعال بدترین جنبدگان کسانی هستند که کر و لال هستند و تفکر و تعقل نمی کنند.

ذوعلم اظهار داشت: اساسا اقامه ی نظام و رهبری ولایی جز بر بستر مردم سالاری محال است و هیچ نظام سیاسی بدون اتکا به رای و نظر مردم از نگاه اسلام مشروعیت ندارد البته عکس آن صادق نیست یعنی هرنظامی که مردم انتخاب کردند از دیدگاه خدا تایید شود. مردم سالاری دینی از بطن مردم و اسلام برخاسته است پیامبر اکرم زمانی در مدینه حکومت تشکیل دادند که از طرف مردم دعوت شدند با اینکه اکثر مردم مدینه مسلمان نبودند اگر بخواهیم مقوله ی دین را با ادبیات جدید تعریف کنیم دین از جانب خدا ارائه شده برای اینکه بتواند  مسیر پیشرفت همه جانبه ی پایدار را برای همه انسان فراهم کند

وی مخاطب جهاد تبیین را چندین گروه دانست و افزود: یک گروه کسانی هستند که تحت تاثیر فضای مجازی هستند یک عده کسانی هستند که تلقی غلط از اسلام دارند. به تعبیر استاد مطهری ما همواره در بین دو طیف به ظاهر متضاد گرفتار بوده ایم یکی غرب زده ها و یکی هم متحجرین و سنت زده ها که حاضر نیستند روش های قدیمی را کنار بگذارند. در اسلام نه هر آنچه قدیمی است ارزشمند است نه هر آنچه جدید است بی ارزش است

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اسلام یک نظام فطری، عقلانی پیش برنده انسان در ابعاد مختلف متکی بر معرفت و شناخت ناب وحیانی است که به انسان با الگوهای بسیار برجسته کمک می کند. انقلاب اسلامی گفتمان اسلامی نابی است که پیشرفت توام با عقلانیت مبتنی بر فطرت متکی بر جهاد همه جانبه به عنوان دعوت  ارائه می دهد.

وی با اشاره به گفته فرمانده سپاه که گفته بود «دشمنان ما در اتفاقات اخیر همه ی توان و پس انداز خود را به میدان آوردند به ای خاطر بود که خود را شکست خورده احساس می کردند احساس کردند مسیر انقلاب پایدار و ثابت است» افزود: هدف دشمن از بین بردن انسجام اجتماعی مردم و دو دسته کردن مردم است. این اتفاقات یک مرحله جدیدی به بصیرت افزایی جامعه اضافه کرد

ذوعلم از دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه منحصر به فرد یاد کرد  که یک سرگردن از سایر دانشگاه ها بالاتر است افزود: اهمیت این دانشگاه به خاطر رسالت عظیمی که بر عهده دارد و کسانی را تربیت می کند خود تربیت کننده دو و سه نسل آینده هستند.

ذوعلم در پایان سخنان گفت: وظیفه ی ما در درجه ی اول این است بتوانیم مفاهیم بنیادین و مقولات زیر ساختی انقلاب را با استفاده از مطالعه، مباحثه عمیق بشناسیم و برای دیگران تبیین کنیم.

مجتبی حیدری سرپرست دانشگاه فرهنیگیان استان ضمن عرض خیر مقدم، با اشاره به اینکه رهاورد این همایش ما را با نقش و جایگاه و ضرورت های دانشگاه و ضرورت ها جهاد تبیین بیشتر آشنا کند گفت: این ایام متعلق است به شخصیتی که تمام عمر گرانبهای خودش چه در زمان حیات پیامبر چه بعد از آن به تبیین اندیشه های والای پیامبر، وصایای ارزشمند پیامبر و تبیین حقانیت امامت و ولایت امیرالمومنان سپری شدبانویی که الهام بخش تبیین در آموزه های دینی و اندییشه های الهی است

وی برگزاری همایش جهاد تبیین را ناظر بر رسالت دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم تمام ساحتی به ویژه ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی دانست و عنوان کرد: به جهت اینکه منویات مقام معظم رهبری به عنوان یک رسالت تربیتی از طریق دانشگاه مورد توجه قرار بگیرد این همایش برنامه ریزی و اجرا شد همچنین اتفاقاتی که در روزهای اخیر در کشور اتفاق افتاد انگیزه ی مجموعه ی عوامل اجرایی را بیشتر کرد تا برای دستیابی به مقالات برای عملیاتی و اجرایی شدن این همایش تلاش بیشتری کنند.

حیدری در ادامه گفت: آن چیزی که لازم است ما در این همایش به آن بپردازیم نگاه مقام معظم رهبری به جهاد تبیین و میزان ارتباطش با اتفاقات اخیر کشور است. آنچه را که رسانه های غربی با ابزار و امکانات به میدان آورد نشانه گیری اندیشه و باورهای جوانان بود در این جنگ اندیشه ها و باورهای که به نام جنگ شناختی نام برده اند؛ هویت ملی، غیریت دینی مورد هدف رسانه های غربی قرار گرفت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: همه ی ما بر این باوریم وقتی که در یک هماورد رسانه ای و تعلیم و تربیتی موضوع شناخت و اندیشه ها مورد هدف قرار می گیرد و قطعا محتوا و ابزارهای ما باید متفاوت باشد

وی با طرح این سوال که «اگر دانشگاه بخواهد نقش خود را در جهاد تبیین ایفا کند چه اقداماتی باید صورت گیرد؟» گفت: دانشگاه در صورتی می تواند جایگاه و شایستگی خودش در زمینه ی جهاد تبیین در روزگار کنونی به خوبی ایفا کند که به چیستی تربیت معلم و چگونگی تربیت معلم چرایی تربیت معلم به یک مفهوم مشترک توسط ذی نفعان برسد

وی اضافه کرد: اگر دانشجویان و اساتید ما به عنوان پرچمداران تعلیم و  تربیت با چیستی، چگونگی و چرایی تربیت معلم توجه و دقت کنند بدون شک ما می توانیم دانشگاه را به درجه ای رشد دهیم که آن اندیشه ورزی و تفکر در آن نمایان شود.

مجتبی حیدری در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم دستاوردهای این همایش راه کارهای مناسبی در موضوع چیستی و چرایی تربیت معلم داشته باشد و یکی از اقدامات خوبی که می تواند نقش دانشگاه را در جهاد تبیین پررنگ کند برگزازی کرسی های آزاد اندیشی، نشست ها و گفتگو با دانشجویان در حوزه ی مفاهیم و ارزش های انقلاب است

در ادامه  علیرضا حیدری سده دبیر علمی همایش و زهرا عسگری دبیر اجرایی همایش به ارائه گزارش در خصوص همایش پرداختند

بنا به گفته دبیر علمی همایش، این همایش در 11 محور برگزار گردید که 91 مقاله از سراسر کشور دریافت شد که 12 مقاله برای ارائه و 10 مقاله به عنوان پوستر پذیرفته شد

در پایان همایش از ارائه دهندگان با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد