در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد:
آیین بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش
دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی از برگزاری آیین بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، مراسم بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش با حضور ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک، استادان و مسؤولان استانی و دانشگاه فرهنگیان استان در سالن اجتماعات پردیس شهید باهنر برگزار شد.
مجتبی حیدری سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان ضمن عرض خیر مقدم به استادان و مدعوین و گرامیداشت یاد وخاطره علامه شهید مرتضی مطهری گفت: امیدواریم همه ی ما به عنوان اساتید تربیت معلم نقش خود را زمینه معرفی اندیشه های والای شهید مطهری در حوزه تعلیم و تربیت به خصوص در زمینه ی توجه به شاگرد پروری به خوبی ایفا کنیم و جامه عمل بپوشانیم.
وی در ادامه گفت: خدا را شاکریم که پس از دو سال از شیوع ویروس کرونا این توفیق نصیب من و همکارانم شد تا در دانشگاه فرهنگیان استان، مراسم تجلیل و پاسداشت مقام استاد را به صورت حضوری برگزار کنیم و از زحمات اساتید محترم در دوران شیوع کرونا و آموزش های مجازی که صبورانه، بردبارانه و متعهدانه آموزش های مجازی را به خصوص در تربیت معلم پذیرفته اند و نقش استادی خود را خوبی ایفا کردند تقدیر و تشکر می کنم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان با اشاره به اینکه در دوران گذار از آموزش های صرف مجازی به آموزش های ترکیبی حضوری-مجازی افزود: ملاحظات مختلفی را باید در شروع آموزش صرفا حضوری داشته باشیم یکی از مهمترین ملاحظات که باید به آن پرداخته شود بحث مربوط به حساس یا فعال کردن دانشجویان در کنش های آنان در کلاس های درس است مشکلی در کلاس های حضوری داریم دانشجویان میل به منفعل بودن، عدم مشارکت در بحث های کلاسی و بیشتر مستمع بودن تا فعال بودن در کلاس درس دارند که این پدیده به علت شرایط و ویژگی های آموزش های مجازی به وجود آمده است و ما باید تلاش کنیم دانشجویان را از این حالت دانشجویان خارج کنیم.
حیدری با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با معلمان که فرمودند: «ما باید در دوران دبیرستان تلاش کنیم هویت ملی دانش آموزان را رشد بدیم و بسازیم حتی فراتر از آموزش سواد به آن ها بر هویت ملی توجه کنیم» اظهار داشت: ما هم در تربیت معلم باید تلاش کنیم تا هویت حرفه ای دانشجویان را بسازیم هویت حرفه ای دانشجویان به اندیشیدن در مورد راز و رمز های معلمی است. اینکه اندیشیدن در مورد چگونه خوب تدریس کردن، چگونه خوب ارتباط برقرار کردن ، چگونه مدیریت کلاس را انجام دادن و ... همه این مولفه های هویت معلمی دانشجویان را می سازد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: امروز صحبت در خصوص مدارس آینده است. ما باید بدانیم 5 سال دیگر نیاز یادگیری از چه جنسی خواهد بود ما امروز در تربیت معلم باید تلاش کنیم این نگاه و اقتضائات را برای دانشجویان تبیین کنیم و آشنایی های آن ها شکل بگیرد ما باید تلاش کنیم در حوزه تربیت معلم، توجه دانشجویان را به این شاخص های و مفاهیم جلب کنیم.
مجتبی ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک در این مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهید علامه مطهری گفت: علامه مطهری به معنای واقعی یک متفکر بود. متفکر از یک نگاه کسی است که تولید فکر می کند و چگونه فکر کردن را یاد می دهد وقتی فکر کردن را یاد بگیریم می توانیم مطلب جدید با یک محتوای جدید تولید کنیم.
وی در ادامه افزود: بعد از دوران کرونا قطعا تفاوت های بزرگی ایجاد شده که باید بپذیریم دانشجویان و دانش آموزان دیگر مثل قبل نیستند دانشجویان در حوزه مجازی از ما اساتید جلوتر هستند و اگر ما رویکرد جدیدی را ما اتخاذ نکنیم قطعا از این قافله عقب خواهیم ماند.
رئیس دانشگاه اراک با اشاره به طرح دانشگاه آینده گفت: دوران نوشتن پای تابلو و نیازمند بودن دانشجو به اساتید و معلمان تمام شده است و الان دانشجویان و دانش آموزان هر مطلبی که نیاز داشتند به کامل ترین شکل از اینترنت به دست بیاورند.
وی افزود: دانشگاه محل علم آموزی نیست. دانشگاه محل یاد دادن استفاده از علم است و کسی دیگر محتاج جزوه ها و نوشته های اساتید نیست. امروز ارتباط روشمندی بین دانشگاه و مدرسه وجود ندارد و این ضربه بزرگی را به جامعه می زند و ما باید تلاش کنیم پیوند بین مدرسه و دانشگاه را تقویت کنیم.
در ادامه از اساتید و همکاران حوزه آموزش با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.