در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد:
همایش اردوی جهادی-تربیتی ناصح
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، همایش ناصح با هدف ساماندهی و آغاز مرحله دوم اردوی جهادی تربیتی با حضوری حمیدرضا خانمحمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش، سجاد صدیقی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور و سایر مسئولین روز چهارشنبه 31 فروردین ماه 1401 در سالن اجتماعات پردیس حضرت زینب کبری(س) برگزار شد.
مجتبی حیدری سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان ضمن عرض خیر مقدم و تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) گفت: در آستانه لیالی قدر هستیم که سال گذشته مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند ما به قله ماه مبارک رمضان رسیدیم و آن قله ایام و لیالی قدر است ایشان تاکید داشتند که از این فرصت فراهم شده که خدا به ما عطا کرده استفاده کافی را ببریم در حق همدیگر دعا کنیم و مطمئن به اجابت باشیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان در ادامه افزود: خدا را شاکرم که طی روزهای اخیر دو اتفاق خوب در دانشگاه فرهنگیان شکل گرفت اول انعقاد تفاهم نامه طرح تعاون طرحی که دانشگاه فرهنگیان میتواند از ظرفیتهای دانشگاه مادر برای توسعه رشته ها استفاده کند که با نگاه بسیار خوب هیئت رئیسه دانشگاه اراک منعقد شد تا شاهد ایجاد رشته های کارشناسی ارشد با اولویت رشته زبان انگلیسی از طریق مبادی ذیربط باشیم و دوم انعقاد تفاهمنامه اجرای مرحله دوم جهاد تربیتی است این تقارن در این ایام را به فال نیک میگیریم انشاالله دانشجویان ما بر اساس اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از ساحتهای مهم ان ساحت اجتماعی است بتوانند در حوزه اجتماعی مسئولیتهای خودشان را به خوبی ایفا کنند.
وی در خصوص مرحله اول اردوی جهادی-تربیتی که در سال 1400 برگزار شد گفت: در مرتبه اول به همت همین دانشجویان قریب به هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در شرایط کرونایی را به شکل حضوری تحت پوشش آموزش قرار دادند که در کنار این آموزش ها خیلی کارکردهای تربیتی و اجتماعی دیگری شکل گرفته است از قبیل مواسات و همدلی و کمکهای مومنانه که دانشجویان برای دانش آموزان و سایر اقشار مردم شکل دادند.
همچنین وی افزود: شاید از بعد کیفیت این آموزش ه دارای درجات متفاوتی باشند ولی نفس کار دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان که برای خود احساس تکلیف میکنند در زمانی که جامعه نیاز به مشارکت آنها دارد از روحیه بسیجی شان بهره بگیرند و به صورت داوطلبانه و خودجوش وارد عرصه شوند این برای ما ارزشمند و حائز اهمیت است و من این واقعه را خدمت دانشجویان عزیز و اساتید محترم تبریک عرض می کنم.
مجتبی حیدری در پایان سخنان خود گفت: مرحله دوم که انشاالله امروز آغاز آن خواهد بود باز شاهد این توانمندیها و ابتکارات دانشجویان برای توجه بیشتر به دانشآموزان در مناطق کمتر برخوردار استان مان باشیم دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به جهت رسالتی که این دانشگاه دارد و یک دانشگاه ماموریت گرا با رویکرد تربیتی است و باید نقش الگوی خود را برای سایر دانشگاههای دیگر ایفا کند همواره جزو پیشگامان در عرصه های مختلف بوده اند.
حمیدرضا خان محمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: یکی از محورهایی که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بایستی به آن توجه کنند جلسه است که حضرت آقا در سال ۹۷ در آن سخنرانی داشتند متنسخنرانی ایشان بایستی همیشه نصب العین ما باشد اگر ما بخواهیم در دانشگاه فرهنگیان تحول ایجاد کنیم باید صحبت های حضرت آقا را در تاریخ 19 اردیبهشت 97 بازخوانی کنیم جلسه برگزار کنیم تحلیل کنیم عمق بخشی کنیم و برای خود راهبرد استخراج کنیم.
وی افزود: در بدترین شرایط ما می توانیم همه چیز را وارد کنیم اما آیا می توانیم تعلیم و تربیت را در یک بازده دوازده سیزده ساله وارد کنیم فرزندانمان را چه کسی تربیت کند با چه رویکردی تربیت کند پس نقش خود را بدانید در جریان سخنرانی حضرت آقا که یکی از جهادی ترین سخنرانی های ایشان با معلمان و دانشجو معلمان بود تاکید بر تبیین دشمن شناسی داشتند و یکی از ویژگیهای مهم جریان جهاد، شناخت دشمن است که در آن سخنرانی حضرت آقا آن را مبسوط بیان میکنند .
مشاور وزیر در ادامه خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش یک عرصه جنگ است آموزش و پرورش ما مستقیما زیر موشک های نقطه زن قارهپیمای جریان جبهه باطل است و در شرایط کرونایی لطمه بسیار بسیار بزرگی خورد و باید برای آن تدبیری کرد اما شما در اوج کرونا با روحیه جهادی در منطقه حاضر شدید و به دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی نداشتند آموزش دادید .
خانمحمدی با اشاره به اینکه وظیفه ما تربیت نسل ها است گفت: ما نسلی را باید تربیت کنیم که نسل مبارزی باشد و فردا در برابر زیاده خواهی غربیها و جبهه باطل بایستد و این تربیت را مشق کنیم و این همان خط مقدم مبارزه است. ما شهدای زیادی را داشتیم ولی آنها را ندیدیم و شاید درک نکردیم و فقط در کتابها و خاطرات خوانده ایم ولی ما قاسم سلیمانی را مقداری درک کردیم که او چگونه مبارزی بود از خصوصیتهای منحصر به فردش استقامت و شکستن بن بست ها بوده.
حمیدرضا خانمحمدی دانشگاه فرهنگیان را حل کننده مسائل دانست و افزود: دانشجوی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد جهادی و تربیتی که دارند مسئله حل میکنند و دانشجویان باید از این فضا و ظرفیتها استفاده کنند. جهاد دو ویژگی دارد یکی ویژگی همگانی بودن آن است مانند دفاع مقدس و دیگری ویژگی مبارزه جویانه بودن و در مقابل دشمن بودن آن است.
وی در پایان سخنان خود اهمیت نقش الگودهی را تشریح کرد و افزود: شبکه جهادی شبکه ای است که در آن خصوصیات مهمی وجود دارد یکی از خصوصیات آن تمرکز روی اهداف است یعنی یک ساختار برنامهریزی شده دارد. نقشه شاخص و برنامه داشته باشد .ما در جنگی هستیم که کوچکترین خطای ما ضریب بینالمللی دارد پس باید در کار خود هوشمندانه عمل کنیم تا دستاویز نشود و یکی از ابر فرایندهای تربیتی همین اردوهای و جریانهای جهادی است.
سجاد صدیقی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور در این مراسم گفت: شأن و منزلت معلم بسیار بالاست ما در حفظ این شأن باید تلاش کنیم و کارهای بزرگی که توسط معلم ها انجام شده را ضریب بدهیم ،برای مثال کار معلم ماندگار را که دانشجو معلم ها انجام دادند را ببینید بعضا معلم هایی را دعوت کردند آمدند و کارهایی را که انجام داده بودند را بیان کردند بعضی از کارها خیلی کارهای خوبی بود اما رسانه ها را ببینید هیچ ضریبی به این کار ها ندادند
وی بااشاره به اینکه متاسفانه ظاهراً عزم همه جزم است که شأن معلم را پایین بیاوردند اما ما نباید اجازه اینکار را بدهیم گفت: یکی از مهمترین مولفه های تاثیر گذار بر درک مفهوم تحول بنیادین در آموزش و پرورش اندیشه ی امام خمینی (ره) است، کتاب جدال دو اسلام را ببینید که خلاصه ای از جلد ۲۱صحیفه امام هست ، یک پیام امام به هنرمندان داده است تاکید میکنم آن پیام را بخوانید ، امام تاکید دارد تعلیم و تربیتی درست است که در آن مبارزه وجود داشته باشد برای تحقق اسلام ناب محمدی (ص).