مدیریت امور پردیس های استان مرکزی

درپردیس زینب کبری (س) برگزار شد؛

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، مراسم بزرگداشت هفته پژوهش با حضور اساتید و دانشجویان روز یکشنبه مورخ 21 آذرماه 1400 در سالن اجتماعات پردیس حضرت زینب کبری (س) برگزار شد.

مجتبی حیدری سرپرست  دانشگاه فرهنگیان استان ضمن عرض خیر مقدم و تبریک هفته پژوهش گفت: اگر رسالت دانشگاه های دیگر امروز ارتباط با حوزه صنعت فناوری و تولید است رسالت دانشگاه فرهنگیان در  ارتباط با آموزش و پرورش به ویژه با مدارس است.

حیدری افزود: اگر دانشگاه برای شناسایی چالش ها و مشکلات حوزه های آموزشی و تربیتی مدارس ورود عالمانه داشته باشد و ظرفیت اعضای هیئت علمی و اساتید مدعوی که بخش اعظمی از مدرسان دانشگاه فرهنگیان را تامین می‌کند را به خوبی ایفا بکند من فکر می‌کنم می‌توانیم شاهد رشد و اعتلای بیشتر آموزش و پرورش باشیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین تأکید بر این است که مدرسه کانون تحول و مرکز ثقل این کانون کلاس درس و معلم است گفت: چرا ما نتوانستیم مدرسه را به کانون تحولی تبدیل کنیم؟ شاید بخشی از جهت‌گیری‌های تدریس و آموزش گری هاست. چیزی که در آموزش و پرورش خیلی سایه افکنده و کارکردهای کلاس درس و معلمان را تحت تاثیر خودش قرار داده اصل قطعیت است. گلاسر به عنوان صاحب‌نظر در حوزه تدریس و پژوهش اعتقاد دارد که اصل قطعیت به معنی این است که برای هر پرسش یک جواب صحیح وجود دارد. گلاسر اشاره می کند وقتی چنین تصوری بر معلمان ایجاد شود فرایندهای تدریس و آموزش گریشان تجویزی می شود وقتی که فرایند تدریس تجویزی می شود زمینه برای کنشگری واکاوی جستجوگری کنجکاوی در دانش آموزان به حداقل می‌رسد.

وی در ادامه افزود: اگر ما بخواهیم پژوهش را در تعلیم و تربیت بسط و توسعه دهیم بهترین خاستگاه و بهترین عنصر فرایند یاددهی یادگیری کلاس درس است. امروز معلمان ما به مهارت های خوبی در تدریس دست پیدا کرده‌اند وکلاس‌های درس از معلم محوری و یک سویه بودن تدریس خارج شده و وارد فرآیند تدریس دانش آموز محوری یا فعالیت محوری شده است.

مجتبی حیدری در ادامه تاکید کرد: پژوهش های انجام شده ثابت کرده اند که در مقابل دانش آموز محوری، پژوهش محوری است که اثر بخش‌تر است. تفاوت روش های تدریس فعالیت محور یا دانش آموز محور این است که در فعالیت محور، فعالیت را معلم در کلاس طراحی تدوین و اجرا می‌کند و باز اینجا زمینه خلاقیت بروز استعدادها و کنجکاوی دانش‌آموزان به حد اعلا نمی‌رسد اما اگر این رویکرد به سوی پژوهش محوری برود فرایند تدریس از بطن پرسش‌های دانش‌آموزان برمی‌خیزد وقتی فعالیت تدریس از بطن پرسش‌های دانش آموزان شکل بگیرد قطعاً علاقه دانش آموزان برای سهیم شدن در فرایند یاددهی یادگیری هم شروع به رشد و توسعه می کند لذا پژوهش در آموزش و پرورش که خاستگاه آن کلاس درس با عنصر تدریس و آن هم سبک آموزش گری و تدریس و فرایندهای یاددهی یادگیری است .

مجتبی حیدری سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان در پایان سخنان خود گفت: اگر ما بتوانیم در کارگاه های تخصصی با روش های تدریس پژوهش محور، معلمان را آگاه کنیم قطعا می‌توانیم دانش آموزانمان را علاقمند به پژوهش کنیم امیدوارم با هم اندیشی هایی که شکل خواهد گرفت ما شاهد توسعه بیشتر فرایند یاددهی یادگیری در کلاس های درس مان باشیم.

در ادامه علیرضا فقیهی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی اراک در خصوص پژوهش های مدرسه ای و آموزشگاهی، سعید موسوی پور دانشیار دانشگاه اراک در خصوص پژوهش از منظر روانشناسی مثبت گرا، مهدی رضایی استادیار دانشگاه فرهنگیان استان در خصوص موانع پژوهش با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ارائه مطالب پرداختند.

در پایان مراسم از اساتید، دانشجویان وکارکنان برتر در حوزه پژوهش و فناوری با اهدای لوح تقدیر و تشکر شد.