دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت:
ترویج تربیت معلم یک گفتمان است
محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست تخصصی «نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» گفت:ترویج تربیت معلم یک گفتمان است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، نشست تخصصی«نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» با حضور محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، علی باقر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، بهرام حسین آبادی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان، مجتبی حیدری سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان و سایر اعضا به صورت حضوری و مجازی روز چهارشنبه 26 آذر ماه با مشارکت استان های کرمان و سیستان و بلوچستان در سالن کنفرانس پردیس شهید باهنر مرکزی برگزار شد.
مجتبی حیدری سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان ضمن عرض خیر مقدم و تبریک هفته پژوهش گفت: مهمترین نظامی که می تواند تحول ایجاد کند آموزش و پرورش است و مهمترین رکن آن تربیت معلم است.
وی از دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهادی که می تواند دانایی محوری را توسعه دهد یاد کرد.
محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش که به صورت مجازی در جلسه حضور داشت گفت: اولین نکته در تربیت معلم این است که دانشگاه فرهنگیان باید در همه جنبه ها و زمینه ها درجه یک باشند و همه نکاتی که در سند تحول بنیادین درباره تربیت تمام ساحتی آمده است در این دانشگاه پیاده شود و خروجی آن معلمی باشد که دانش آموزانی در تراز سند تحول بنیادین تربیت کند که می تواند در آینده این جامعه موثر و تاثیرگذار باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تمرکز بر 4 مسئله اصلی یعنی محتوای ارزشمند (برنامه درسی رشد تمام ساحتی)، معلم (یادگیری موثر)، ارزشیابی (بازخورد موثر و معتبر)، مدیریت مدرسه (مدرسه به منزله کانون تربیتی محله و الگوی مشارکت عمومی) گفت: وقتی به این 4 رکن اساسی توجه کنیم می بینیم که معلم محور همه تحولات است.
وی ادامه داد: آموزش موثر، یعنی آموزشی که روش های تربیتی مفید، عمیق و با اثر طولانی مدت داشته باشد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که آموزش موثر چگونه اتفاق می افتد؟، افزود: این نوع آموزش از طریق شایستگی های پداگوژی و شایستگی های فناوری و شایستگی حرفه ای معلمان اتفاق می افتد.
امانی افزود: پداگوژی یعنی علم و هنر یاددهی و یادگیری، طرح درس یک یادگیری موثر و مفید، حال باید از خود سوال کنیم، این بچه ها را می خواهیم از کجا به کجا برسانیم. معلمی از جنس خوب و بد است، یک معلم خوب کسی است که طرح و برنامه درسی مشخص، معین و خوب داشته باشد و با شناخت کافی از دانش آموزان بداند از تدریس خود چه می خواهد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: ما به عنوان یک معلم حرفه ای همیشه نیازمند یادگیری هستیم، فناوری های نوین اثرگذاری و ماندگاری کیفیت آموزش را دوچندان کرده است.
وی در اخر با اشاره به کارکرد های دانشگاه فرهنگیان در موقعیت کنونی افزود: ما نیازمند یک نوع استاندارد سازی، مراقبت و جدیت در امر تربیت معلم هستیم زیرا تربیت معلم یک امر تخصصی و یک گفتمان تخصصی است.
بهرام حسین آبادی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان در این مراسم وظیفه ی دانشگاه فرهنگیان را کشف مربی دانست و افزود: اگر مربی به درستی کشف شود این مربی می تواند متربی را کشف نماید.
وی در ادامه در خصوص توانمند سازی، به روز نمودن و نگهداشت نیروها مطالبی را بیان نمود.
در ادامه جلسه دکتر علی باقر طاهری نیا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک هفته پژوهش، رقابت در علم را پاک ترین نوع رقابت دانست.
وی با اشاره به تاریخچه پیدایش تمدن ها در طول تاریخ گفت: هر تمدنی که در دنیا شکل گرفته ، بر اساس سازه های بنیادی و اندیشه ی اندیشمندان بوده است.
طاهری نیا سازه های تمدن را شامل سازه فکری و سازه های هوشمند دانست و افزود: سازه فکری شامل اندیشمندانی است که دانش عمیق و فکورانه دارند و سازه های هوشمند شامل کسانی است که واکنش عقلانی در موقعیت های مختلف نشان می دهند.
وی از دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازه هوشمند یادکرد و گفت: این دانشگاه وظیفه ی تربیت انسان های هوشمند را برعهده دارد.
در پایان از پژوهشگران برتر با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.