سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت:
افکار قدیمی خود راجع به آموزش و یادگیری را فراموش کنید
دانشجویان عزیز و گرامی
سلام ،امیدوارم حال همه شما عزیزان و خانوادههای محترمتان خوب باشد و در صحت و سلامت کامل باشید.
چهارشنبه شب مورخه ۱۳۹۹/۹/۵ با دبیران دبیرستان فرزانگان ناحیه یک اراک کارگاهی را به صورت مجازی تحت عنوان تدریس مبتنی بر چند ساحتی برگزار نمودم در این کارگاه مباحثی چون معلمان در آموزش های مجازی چگونه باید باشند و مدل مفهومی تدریس تمام ساحتی براساس فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران در سند تحول را ارائه کردند.
یکی از محورهای کارگاه 《مدیریت فشارهای روانی ناشی از آموزشهای مجازی بر معلمان و دانش آموزان بود.مهمترین دلیلی که موجب شد تا این موضوع را انتخاب نمایم و درمورد آن مطالعه کنم، گلایهها و بازخوردهای شما عزیزان نسبت به آموزشهای مجازی دانشگاه بود که به انحای مختلف اعم از ؛تلفنی، ارسال پیام ، انعکاس به مدیران محترم گروه و بخشها و از طریق اعضای شورای صنفی و...مطرح مینمایید.
چه باید کرد؟
مقصر چیست؟
مشکل کجاست؟
قطعاً پاسخ قانعکنندهای برای سوالات فوق نمیتوانم ارائه دهم؛ اما امروزه صاحبنظران حوزه lct در کشورهای توسعهیافته بر این باورند که برای ارتقای کیفیت آموزش های مجازی و رفع نارساییهای آن در سازمانها، مدارس و دانشگاهها؛ با مدد از 《 مدیریت دانش 》باید بیش و پیش از منابع مالی و زیرساختی به《 توان و قابلیت یادگیری 》توجه گردد این توان و قابلیت یادگیری یا 《یادگیرنده بودن》 است که میتواند چالشهای آموزش را بکاهد و ما را به سوی اهداف یادگیری پایدار رهنمود سازد .
دانشجویان عزیز !
"وقت تنگ است" همه شما عزیزان که دلتان برای 《معلم حرفهای شدن》 میتپد باید بدانید و با تمام وجود درک کنید که برای اصلاح و ایجاد تغییر در رویهها و روشهای یادگیری تان فرصت چندانی ندارید. بههرحال شیوع ویروس کرونا به گونهای بالا و رعد آسا باعث شد تا تغییرات حیرتانگیزی در نحوه آموزش و فرآیند یاددهی- یادگیری در مدارس و دانشگاهها رخ دهد و ما را وادار ساخت تا برای مواجهه با شرایط پیش آمده و پیش رو به کسب آمادگی مضاعف روی آوریم قطعاً دانشآموزان و دانشجویانی دوراندیش، دارای نگاه نظاممند و برخوردار از قابلیت مواجهه با شرایط دشوار و متفاوت در این برهه از زمان میتوانند موفق عمل کنند.لذا به گفته پیتر سنگه در کتاب پنجمین فرمان یا خلق سازمان یادگیرنده که در اوایل دهه هزار و نهصد و نود به رشته تحریر آورد باید 《افکار قدیمی خود راجع به آموزش و یادگیری را فراموش کنید》 .
اینجانب ضمن تأیید بخشی از ایرادها و گلایههای شما عزیزان نسبت به آموزشهای مجازی دانشگاه؛ اعلام میدارم که پیگیریهای زیادی ازجمله برگزاری جلسات مختلف و مذاکره و گفتگوی گروهی فردی با اساتید محترم و همچنین انعکاس نارساییهای مربوط به سامانه lms به سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان انجام گرفته است،که منجر به رفع اشکالات موجود در این سامانه شده است؛ ولی تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیادی داریم. عزیزان من؛ برای گذار از این دوره سخت و پرتنش باید از خودتان شروع کنید و دو اصل زیر را مورد توجه قرار دهید؛
۱- تسلط و قابلیت های شخصی که به معنی نظامی که طی آن فرد به صورت مستمر دیدگاههای شخصی خود را روشنتر و عمیقتر مینماید انرژی و توان خود را متمرکز میکند صبر و بردباری خود را گسترش می دهد و بالاخره آن که واقعیتها را منصفانه و بیغرض درمییابد.
۲- مدل های ذهنی که همان انگاشت های بسیار عمیق و یا حتی تصاویر و اشکالی هستند که بر فهم ما از دنیا و نحوه عمل ما در تعامل آن اثر میگذارند.
با توجه به دو اصل فوق باید نسبت به آموزشهای مجازی جور دیگری عمل نمایید تا با مدد الهی و تلاش و جدیت خود بتوانید به درجهای از موفقیت نایل گردید.
باسپاس فراوان -مجتبی حیدری