مدیریت امور پردیس های استان مرکزی

کارگاه مجازی «سوادخواندن» در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، کارگاه «سواد خواندن» با داریوش هفت برادران (آقای پرلز) روز  چهارشنبه 15 مردادماه با حضور29نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در فضای اسکای روم به صورت مجازی برگزار شد.

داریوش هفت برادران در ابتدا درباره آزمون پرلز توضیح و ارائه کرد و گفت: در سال 1970 انجمنی با عنوان انجمن بین‌المللی ارزش‌یابی تحصیلی زیر نظر یونسکو ایجاد شد تا با برگزاری آزمون‌هایی، نظام‌های آموزشی کشورهای عضو این انجمن، مورد ارزیابی قرار گیرند. یکی از این آزمون‌ها که ایران نیز در آن شرکت می‌کند آزمون پرلز است.

وی در ادامه سخنانش افزود: این انجمن جهت مطالعه مهارت خواندن افراد ابتدا در سال 2000 آزمونی با عنوان «پیزا» برای گروه سنی 14 تا 15 سال طراحی کرد تا طی آن مهارت خواندن دانش‌آموزان و آمادگی لازم برای ورود به جامعه کار بررسی شود. بعد از ارزیابی با مشخص شدن نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان، دست اندرکاران این مطالعه بر آن شدند تا نقاط ضعف موجود در نظام‌های آموزشی را اصلاح کنند اما به جهت این که طی سالیان متوالی روش خواندن دانش‌آموزان شکل گرفته بود اصلاح این روش با زمان و مشکلات فراوانی روبه‌رو بود. لذا آزمون دیگری با عنوان آزمون پرلز برای گروه سنی 9 تا 10 سال جهت تکمیل مطالعه فوق طراحی و در سال 2001 برای نخستین‌بار بین 35 کشور جهان برگزار شد که دانش‌آموزان ما در این آزمون رتبه سی و دوم را کسب کردند. آزمون پرلز در حقیقت مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن دانش‌آموزان گروه سنی 9 تا 10 سال است که هر پنج سال یک بار و با هدف بررسی تجارب یادگیری خواندن از خانه تا مدرسه برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که سواد خواندن، روان‌خوانی و روخوانی نیست بلکه در حقیقت به معنای روان‌خوانی، درک و به‌کارگیری اطلاعات توسط خواننده متن است، ادامه داد: پس از برگزاری آزمون پرلز در سال 2001 و انتشار گزارش‌های آن دریافتیم که دانش‌آموزان کشور ما در بحث خواندن و درک مطالب ضعف جدی دارند. به گونه‌ای که در این آزمون‌ها مشخص شد دانش‌آموزان ایران به واسطه آموزش‌هایی که در نظام آموزشی کشور به آن‌ها داده می‌شود حافظه محور بوده و توانایی جستجو در لایه‌های عمیق متن را ندارند. 
وی در ادامه کارگاه ضمن ارائه مطالبی و پاسخ به سوالات شرکت کنندگان، با ارائه سوالات و تکالیفی برای اعضا کارگاه را به پایان رساند.