مدیریت امور پردیس های استان مرکزی

سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت:

برای دستیابی به یادگیری معنادار و اثربخش از بستر فضای مجازی استفاده از دانش فناورانه ضروری است

مجتبی حیدری سرپرست امور پردیس های استان مرکزی طی پیامی ضمن تشکر از زحمات استادان در ارائه ی آموزش مجازی به دانشجویان، نکاتی را برای افزایش کیفیت آموزش های مجازی بیان کرد.

اساتید گرامی و ارجمند؛
 سلام علیکم
 با احترام ؛و تبریک ولادت با سعادت حضرت صاحب الزمان (عج)و آرزوی توفیقات روز افزون، ضمن تشکر از زحمات و تلاش های شما گرامیان در ارائه آموزش های مجازی به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، همانطور که مستحضرید از خلأهای اساسی فرآیند یاددهی- یادگیری نظام آموزشی ایران اعم از دوره آموزش عمومی رسمی و دوره آموزش عالی کم توجهی به استفاده از آموزش مبتنی بر وب به صورت برخط یا نا برخط میباشد. دلایل اصلی این موضوع عدم توجه و سرمایه گذاری جهت توانمندسازی معلمان و اساتید در بهره گیری از آموزش های مجازی در فرایند یاددهی- یادگیری و کمبودهای زیرساختی و تجهیزات فناوری در مدارس و دانشگاه ها است. 
در شرایط فعلی به علت شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری کلاس‌های درس حضوری، حوزه یادگیری همانند حوزه های دیگر با چالش‌های جدی مواجه شده است.
 از آنجا که یافته های پژوهشگران علوم روانشناسی به ویژه روانشناسان یادگیری نشان دهنده رهنمود های اثربخش برای سازماندهی فعالیت های یادگیری است .
لذا برای دستیابی به یادگیری معنادار و اثربخش از بستر فضای مجازی که هم مدیر فرایند یاددهی -یادگیری(استاد) و هم یادگیرنده یا فراگیر(دانشجو) احساس امنیت خاطر و نگرش مثبت به یادگیری داشته باشند رعایت نکات ذیل توسط اساتید محترم کاملا ضروری و لازم است :
۱- استفاده معنادار از دانش فناورانه جهت تدریس برای تحقق اهداف مورد نظر( همخوانی بین ارتباط مجازی با قابلیت های اجرایی و امکانات.) قطعا ارایه و بارگذاری یکسری محتوای صرف در قالب جزوه یا pdf کتاب و مطلب آموزشی  نمی تواند در حوزه دانش فناورانه در یادگیری الکترونیکی محسوب شود و منجر به تحقق اهداف سرفصل مربوطه گردد.
 ۲- استفاده از روش تدریس واحد کار یا پروژه محور برای گسترش تجارب ذهنی و عملی دانشجویان.
 ۳- ابتکار عمل و مهارت استاد در طراحی واحد کار یا پروژه ؛ به طوری که دانشجویان ارتباط معنادار و همپوشانی کامل بین واحد کار و محتوای تدریس شده را درک کنند.
 ۴ -در نظر گرفتن محدودیت هایی که برای انجام واحد کار برای دانشجویان وجود دارد (از بعد زمان ، مکان و دسترسی به منابع و امکانات.)
 ۵ -دانشجویان در انجام واحد کار طراحی شده توسط استاد احساس ارزشمند بودن آن را دریابند تا وقت لازم صرف آن نمایند. 
 ۶ - ارائه بازخورد های مناسب و به موقع به دانشجویان.
  امیدوارم اساتید محترم به منظور جلوگیری از سردرگمی و یاس دانشجویان در یادگیری از طریق فضای مجازی نهایت دقت را مبذول فرمایند تا انشاءالله شاهد اجرای هر چه مطلوب تر تدریس و یادگیری در این فضا باشیم.


                  با تشکر 
     مجتبی حیدری سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی