مشاور وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت:
تربیت دینی در وزارت آموزش و پرورش؛ محور تربیت است
علیرضا حاجیان زاده مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش در نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت: بر اساس سیاست های کلان آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین مسئله ی تربیت دینی محور فعالیت ها است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با حضور علیرضا حاجیان زاده مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در روز پنجشنبه مورخ 26/10/98 در سالن کنفرانس پردیس شهید باهنر برگزار شد.
حاجیان زاده با تشکر از حضور اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه گفت: بر اساس سیاست های کلان آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین مسئله ی تربیت دینی محور فعالیت ها است.
مشاور وزیر ضمن بیان جهت گیری آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین گفت: تربیت اصل است یعنی همه ی عناصر آموزش و پرورش باید به سمت تربیت پیش بروند، کتاب ها و منابع باید به سمت تربیت دینی حرکت کنند و در تمام منابع باید به دنبال تفکر توحیدی باشیم.
وی معلمین و نیروی انسانی را موثرترین عنصر آموزش و پرورش معرفی کرد و افزود: معلمان علاوه بر کار تدریس باید در قامت یک مبلّغ دینی ظاهر شوند یعنی رفتار، منش و شخصیتشان تاثیر گذار باشد.
حاجیان زاده با اشاره به این نکته که در سند تحول به کرات به مشارکت در آموزش و پرورش اشاره شده گفت: باید از تمام ظرفیت آموزش و پرورش و سایر ظرفیت های نظام استفاده شود تا تربیت دینی تحقق پیدا کند و یکی از این ظرفیت ها مشارکت نهاد روحانیت به عنوان یکی از متولیان امر دین و تربیت دینی است.
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: این ستاد نزدیک به 14 سال است که فعالیت می کند و موفق شده برنامه ی 5 ساله ای را تدوین کند که امسال اولین سال اجرای این برنامه 5 است.
وی با بیان اینکه در این برنامه تلاش شده است جامعیت کار دیده شود یعنی هم از منظر آموزش و پرورش و هم از منظر نهاد روحانیت گفت: این برنامه در 5 محور تبلیغ و ترویج، پژوهش، منابع آموزشی، مدارس وابسته و تربیت نیروی انسانی تدوین شده است.
حاجیان زاده با تشریح محور های برنامه گفت: تربیت معلمین در دانشگاه فرهنگیان باید به گونه ای باشد که آنان بتوانند نقش مبلّغ را در مدرسه ایفا کنند و دانشگاه در زمینه ی تربیت حرفه ای روحانیونی که قرار است در مدرسه حضور پیدا کنند مشارکت فعال داشته باشد.
در این نشست مجتبی حیدری سرپرست مدیریت پردیس های استان گفت: تمام تلاش اعضای هیات علمی دانشگاه، تربیت دانشجویانی در تراز نظام و یا به قول دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان کشور تربیت دانشجوی قیمتی است.
حیدری با اشاره به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان افزود: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است برای تامین، تربیت، توانمند سازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش، پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز آموزش و پرورش، سرآمد در آموزش شایستگی های حرفه ای و تخصصی تربیت محور و توانمند در بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی و تربیتی است.
وی با انتقاد از پراکندگی دروس تربیتی و معارف اسلامی در دانشگاه گفت: دروس معارف نیازمند بازنگری است تا بتوان بروندادهای حاصل از درس های تربیتی و معارف اسلامی در زمینه رساندن دانشجویان به ساحتهای 6 گانه تربیت بهتر ببینیم و بروز پیدا کند.
در ادامه ی نشست تعدادی از اساتید به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و حاجیان زاده به سوالات آنان پاسخ داد.