مدیریت امور پردیس های استان مرکزی

دانشجویان رکن تحول دانشگاه

با سلام

هرچند کشور عزیزمان ایران در فراق سردار سرافراز و رشید که به سردار دل ها معروف شد می سوزد و می سازد و همزمان شدن شهادت اسطوره های مقاومت با ایام فاطمیه (اول) سنگینی ایام را دو چندان نمود. اما ایران و فرزندانش با اقدام شجاعانه سیلی محکمی به ابر قدرت جهانی زد تا ثابت کند با امید به آینده ای درخشان در صحنه هست و خواهد ماند.

و اما عزیزان قصد دارم در این فضا و مجال به صورت مستمر برای شما مطالبی را به رشته تحریر در آورم و همپنین از نظرات گراسنگ تان بهره مند شوم.

باتوجه به اینکه اینجانب سوابق  مدیریتی متعددی در طول دوران خدمتم تجربه کرده ام این پست ها و مسئولیت ها زودگذر و آنی هستند قدر مسلم آنچه ماندگار است تاثیرگذاری، طراحی و اجرای فعالیت های برنامه اثربخش و استقرار سبک های مدیریتی نوگرایانه است.

به اعتقاد من مدیریت دانشگاه فرهنگیان که مهمترین رسالت آن «تربیت معلم در طراز جمهوری اسلامی ایران» و به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) «تولید معلم» و به فرموده رئیس محترم دانشگاه فرهنگیان جناب آقای دکتر خنیفر «تربیت معلم قیمتی» می باشد مستلزم بکارگیری رویکردهای کل نگرانه است.

مفهوم کل نگری در دانشگاه فرهنگیان، همه عناصر و عواملی است که در تربیت «معلم» تاثیرگذار هستند؛ اساتید، کارکنان، دانشجویان، فضاها و تجهیزات و ...

من قصد دارم با عنصری مهم یعنی شما «دانشجویان» (فرزندانم) درددل کنم و برای تحول در دانشگاه دستم را به سوی شما دراز نمایم.

شاید سوال کنید چرا از بین عوامل متعددی که در تحول دانشگاه نقش و سهم دارند و تعدادی را بر شمرید دانشجویان را انتخاب کرده اید؟

در پاسخ به این سوال از فرمایش اسطوره تعلیم و تربیت پرفسور غلامحسین شکوهی استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بهره می گیرم که دانشجو را «رکن تحول دانشگاه» می دانست و همیشه تاکید می کرد درخشش هر دانشگاه در تمامی عرصه ها به دانشجویان آن مدیون است نه به متغیرهای دیگر و ...

پرفسور غلامحسین شکوهی که بسیاری از اندیشمندان عصر حاضر افتخار شاگردی او را دارند، اسوه و الگویی کم نظیر در تعلیم و تربیت علمی و عملی بود وی در یکی از سخنرانی هایشان در مورد تربیت معلم فرمودند: تربیت معلم قلبی دارد و سویدای قلب تربیت معلم دانشجوی آن است.

بنابراین انتخاب من بی جهت نیست حالا شما چگونه می توانید محور و مبنای تحول دانشگاه شوید؟

اولین گام در ایفای نقش تحولی تان در دانشگاه شناخت «خود» سازمان یافته تان می باشد. خود اجتماعی، خود شاختی، خود هنری، خود عاطفی، خود اخلاقی و خود جسمانی-حرکتی را بررسی و زمینه رشد «ابعاد خود» را شناسایی و فراهم نمائید.

این اقدام اولین گام برای حرکت به سوی تحول است که موجب خود توصیفی (خودپنداره) می شود. خود توصیفی تاثیر مهمی بر عزت نفس دارد و پیامد آن تحقق عزت نفس کلی می شود عزت نفس جسمانی (ظاهر جسمانی، توانایی جسمانی) عزت نفس اجتماعی (رابطه با والدین، رابطه با اساتید و کارکنان، رابطه با دوستان و هم سالان) عزت نفس تحصیلی (مطالب درسی، فوق برنامه و ...) عزت نفس شغلی (جایگاه معلمی، مهارت های معلمی و ...)

از فرصت های بعدی به مولفه های دیگری که زمینه تحول گرایی شما را فراهم می سازد اشاره خواهم کرد.

منتظر نظرات ارزشمند شما عزیزان هستم.

با احترام مجدد

مجتبی حیدری